måndag 28 februari 2011

Tips och datorfrustration

http://pedagogstockholmblogg.se/maxentin/

En av mina kompisar - även hon lärare (som de flesta av min kompisar...) tipsade mig om den här killen. Jag har inte läst in mig på hans blogg ännu, men verkar underhållande och bitvis tankeväckande.

Har spenderat en stor del av helgen på att vara frustrerad och förbannad på min dator som gör konstiga saker. Jag grämer mig över att jag inte var den där lille datanörden när jag var liten, som fann Commodore 64 ofantligt intressant och som sedan dess djupt intresserat mig för allt i datorväg. Hade jag hyst ett genuint intresse för dessa apparater sedan barnsben hade mitt bankkonto sett annorlunda ut och jag hade inte hjälplöst suttit framför en halvgammal laptop, skrikande över att inte kunna se ett töntigt Youtube-klipp utan att uppdatera gud-vet-vad för bildskärmsdrivrutinerna...

Det är inte läraren i mig som är teknikfientlig och förändringsobenägen så snart kommunen kommer med ytterligare ett IT-projekt för skolan. Det är JAAAAAAG! Den där individen som fanns där innan jag bestämde mig för att gå en lärarutbildning, detta som ett resultat av det faktum att inget mer lukrativt låg för mig. Tro mig, hade jag varit bättre på och gillat datorer och siffror eller försäljning hade jag inte suttit här med kronisk nässelfeber och 490 000 kr i skuld till CSN.

Jag kan fylla huvudet med PLU-nummer och birollsinnehavare i engelska dramaserier, men när det kommer till datorer - BARA FUNKA, FÖR H-E!!! Jag bryr mig verkligen inte om hur eller varför; bara att. När det gäller datorer och andra tekniska prylar - ut med alla didaktiska frågor - effing work, goddamn it!



Morr.

1 kommentar:

  1. Mähh, detta är ju hur skumt som helst! Går in och tittar i din blogg och då har du skrivit om datorer OCH lärare (fast det är ju inte så konstigt) men det är precis vad jag skrivit om idag också!! Fast lite olika ändå.. jag var ju typ den där datanörden som fixade sin egen dator, men inte blev jag rik på det och frustrerad på dem blir jag också ;) Ha det bäst Maria - "klia lugnt" :))

    SvaraRadera