måndag 14 februari 2011

Serier, series, cereals, cerebral




Dagen handlar om serier - vad är serier egentligen? Bildsekvens? Text? Berättelse? Hur mycket text får det vara i en ruta innan rutan upphör vara en serie? När går sen serie över från att vara en serie till att bli en bilderbok? Svårt att definiera. Är det viktigt att definiera det alls? Egentligen inte. Idag flyter genrer in i varandra ständigt och jämt inom alla kulturyttringar och det stör inte mig det minsta. Om genretillhörighet är det primära för en under en betraktelse, kanske man bör se annorlunda på sin omgivning. Det som är komik för mig är tragik för dig och vice versa.

Just nu känns det som att det svåraste inför onsdagen är av teknisk karaktär, då hemmets skrivare antagligen kommer att utmana mitt mer eller mindre obefintliga tålamod genom att inte skriva ut det jag vill få utskrivet. Nåväl, jag garderar mig genom att blogga om vilka serier som påverkat mig.

Så vilka serier (inte TV-serier...synd...) har då inspirerat mig i mitt konstnärliga arbete? Hmmmm. Inga. Har inte haft några serier i åtanke alls när jag själv tecknat. Möjligtvis Kalle Anka eller Bamse i min tidiga barndom, då de var de enda tecknade figurerna jag minns att jag hade liggande på mitt IKEA-skrivbord. Den som främst inspirerade mig när jag började teckna (stora ord) var Ilon Wikland.

Jag tror att jag helt enkelt får presentera tre av de serier jag gillar - dels för att jag gillar teckningarna, dels för att jag gillar humorn. Det finns naturligtvis fler än dessa, men det är dessa jag kommer att tänka på:

1. Mutts Jag har inte läst så mycket av denna serie, men det var lustigt nog den första serie som jag kom att tänka på idag. Min bror introducerade den för mig för många år sedan - han klippte ur strippar och sparade i en plåtburk. De är så sött tecknade och humorn är både varm och finurlig.
2. Sigges Lagun Det var länge sedan jag läste denna serie, men jag tycker den är jätterolig och behaglig att titta på.
3. Elvis Kan bara säga "hahaha".

Vad gäller serier som skulle kunna inspirera mig som pedagog. Allvarligt talat, så har jag inte en aning. Visst är det bra att utmanas i att botanisera i utbudet, men detta ter sig som aningen svårt. Jag funderar på om jag ska utgå ifrån att serien ska vara pedagogisk; dvs kan användas i undervisningen, om den ska innehålla karaktärer som i sig kan inspirera mig som pedagog eller om den till sitt innehåll ska ta upp pedagogiska dilemman.

Här är några serier som kanske passar in - inte alla på varje punkter, dock.

1. Bamse - väldigt pedagogisk och barnvänlig och går i linje med värdegrunden.
2. Kalle och Hobbe - får mig att fundera över en logik man själv har förträngt. Lånade en gång ett citat från Kalle - det var på ett svenskaprov på gymnasiet. Min lärare tyckte nog jag var mer än lovligt dryg.
3. Dilbert - underfundigt om en arbetsplats och kollegor. Har fått en trött kommunalanställd lärare att fnissa mången gång.




Nej, jag läser inte serier särskilt ofta, men när jag väl gör det tänker jag att jag borde göra det oftare. Ungefär som med teaterbesök och besök på Nordens Ark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar