tisdag 15 februari 2011

Planning for life, pt I

Att lägga upp sin undervisning med alla de hänsyn som måste tas är ju inte lätt. Dessutom med tanke på alla begränsningar som finns och som du måste tänka runt, främst för att inte bli tokig av frustration och bitterhet. Brist på tid, pengar, lokaler, kollegor, idéer, pedagogisk frihet, and the list goes on and on.

Det jag kommer att tänka på inför uppgiften att planera en egen genomförbar workshop är det fåfänga i just det här med planering. Jag minns min förra period på lärarutbildningen och min praktik som just ett evigt planerande. Detta stod sedan i så skarp kontrast till vad jag pysslat med som yrkesverksam under nästföljande nio år. Det är klart att jag fortfarande planerar, men utifrån andra förutsättningar än vad jag då trodde skulle finnas.

Planeringsarbetet har för någon med ett kontrollbehov som jag har börjat redan vid läsåretstjänstefördelning och schemaläggning, detta i samband med att de preliminära elevlistorna släppts. Naturligtvis kan det visa sig att ett tiotal elevern har tillkommit eller slutat vid terminsstart. Antalet elever och schemaläggningen påverkar hur elevgrupperingarna ska se ut - vilka konstellationer som bör förändras, placering i klassrummet och hur mentorskapet bör fördelas.

När det kommer till själva lektionsplaneringen, utgår man från styrdokumenten och utifrån var eleverna befinner sig. Hur man tar reda på detta beror naturligtvis på hur väl man känner dem. Har man fått tio nya elever från en och samma skola, beror överlämningen på vilken lärare de har haft. Det skiljer sig oerhört mycket åt. Om en elev står det helt enkelt "X är duktig". Inget mer. En annan elev har en mapp fylld med papper - elevteckningar, gamla prov blandat med utredningar från specialpedagoger och ännu äldre skolor.

Den enskilda lektionen - ja, det beror ju också på hur mycket tid man tilldelats i den lokala timplanen. I år 6 har eleverna på x-skolan ca 600 minuter svenska i veckan. Året efter har de 145 minuter svenska. Dessa minuter fördelas sedan på x antal tillfällen, beroende på hur elevernas andra lektioner och mina egna ligger. Ett exempel kan vara att jag på måndag och torsdag har år 8 i konstellationen 8a, 8b och 8c 2 x 40 min/veckan. Sedan har jag samma årskurs, men uppdelade i fyra grupper vid två halvtimmespass den övriga svenskatiden.

I bild kommer jag träffa år 8 40 minuter i veckan, ca 18 st/gång och för hälften av klassen ligger idrotten precis före, så de kommer att komma i genomsnitt 10 minuter försent varje gång, för man får inte lägga in för kort tid mellan idrotten och andra ämnen pga lokalernas läge.

Detta är tidsramen. Det är tydligt att samarbete med andra lärare är avgörande om man vill genomföra en mer varierad undervisning, då schemaläggningen är så svår, då två högstadieskolor är inblandade (idrottlärare och språkvalslärare arbetar på båda skolorna).

Sammanfattningsvis - i den verklighet som möter mig är ämnesövergripande arbete helt avgörande om man ska hinna täcka in alla moment. Budget och lokaler är helt underordnat tidsaspekten, som jag ser det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar