fredag 17 december 2010

Kreera, krevera II

Satt och läste en artikel i en facklig tidning för lärare. En professor i kognitiv neurovetenskap/internationell konsertpianist (all rolled into one), Fredrik Ullén, pratar om kreativitet och kreativa miljöer. Han verkar vara en anhängare av både Howard Gardner och Mihaly Csikszentmihalyis (nej, skrevs inte alls med tidningen liggande på tangentbordet).

Ullén definierar kreativitet som "förmågan att ta fram originella och nya idéer och samband" i kombination med "förmågan att fånga upp, strukturera och slutföra de bra idéerna" och menar därmed att kreativitet handlar om balans mellan "skapandets frihet och den naturvetenskapliga metodiken". (Skolvärlden, nr 10, 2010).

När Ullén sedan berättar om egna erfarenheter av kreativa miljöer, pratar han inte om färggranna väggar eller visst möblemang eller musik på eller av under lektionstid. Han betonar lärarens roll och att det är en genuint entusiastiska lärare som skapar kreativa miljöer.

Det finns mycket att säga om lärarrollen och om hur den påverkas av politiska beslut och hur läraren ska tillåtas vara lärare, detta tvista de lärde och framförallt olärde om. Dock måste vi skapa en skola där lärarna ORKAR vara genuint entusiastiska och detta sker genom att ge lärarna dels status, dels tid - inte mer tid MED elever, utan mer tid FÖR elever. Vi behöver få större förtroende från de vi tjänar, inte ständigt få slängt i ansiktet att vem som helst kan göra vårt jobb och att vi minsann har så otroligt mycket mer ledig tid. Så många snackar skit om oss och vårt yrke, ändå verkar minsann ingen vilja byta! Konstigt. Varför vill ingen ha det där glassiga jobbet, som vem som helst klarar av och som innebär så mycket ledigt tid?

Jag håller med Fredrik Ullén - det är genuint entusiastiska lärare som skapar de mest kreativa miljöerna och då spelar faktiskt metodik, didaktik och andra -iker mindre roll. Tänk om lärarutbildningen istället kunde ägna sin verksamhet åt att rusta sina studenter inför ett yrkesliv under ständig lupp och vågade stötta sina studenter i kampen för ett läraryrke där lärare tillåts vara lärare.

Morr i halkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar