fredag 31 december 2010

First strike out

Funderar ofta på varför läraryrket är så ringaktat. Det talas om legitimation, om skyddande av yrkestitel etc, men som jag ser det är det försent. Vi i Sverige har under många år effektivt och systematiskt monterat ner läraryrkets status. Intressant är att lärarna själva och lärarutbildningen deltar med så stor villighet i denna process genom att ständigt påtala för aspirerande studenter att det i princip inte finns något för dem i skolan att göra annat än att be om ursäkt för århundraden av maktmissbruk. Från min tid på lärarutbildningen är det jag minns tydligast dekonstruktionen och diskvalificeringen av rådande och tidigare verksamhet till förmån för alternativa pedagogiska metoder som i främst tillämpades/tillämpas i friskolor och i synnerhet i verksamhet för yngre barn. Som blivande högstadielärare/gymnasielärare fanns på den tiden inte mycket att hämta vad gäller litteratur eller erfarenhet (majoriteten av lärarutbildarna var fd förskole/låg/mellanstadielärare, alternativt icke varit i tjänst på ca 20 år).

Jag menar inte att läraren ska behandlas eller betraktas som en gud, en ofelbar oemotsägbar auktoritet, men lite mer förtroende än vi får idag hade varit bra, särskilt i avtalsrörelserna, där vårt fack ständigt pissar i LO:s motvind. Lite högre självkänsla som yrkesgrupp hade kanske inte heller suttit fel - det är svårt att förhandla om man inte själv anser sig vara värd något.

Den dagen då den första obehöriga lärarvikarien klev in genom dörren skulle lärarna gått ut i strejk. Tycker du att det är ok att dina egna barn undervisas/betygssätts av t ex en nybakad student på 19 bast, en extraknäckande chalmersstudent eller någon som tycker det är glassigt att leka lärare i väntan på bättre tider? Om så är fallet - vad gör du då på lärarutbildningen? Om inte - hjälp då till med att återupprätta någon sorts yrkesstolthet hos lärarna. Utgå inte och döm inte lärarkåren utifrån dina egna mest taskiga skolminnen. Få din omgivning att fatta att bara för att alla har gått i skolan innebär det inte att alla vet vad läraryrket innebär. Alla har varit hos tandläkaren och de flesta åkt buss. Jag är så trött på att höra hur alla andra vet bäst om mitt jobb. Jag vet banne mig inte bäst om andras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar