torsdag 7 oktober 2010

Speaking words of wisdom

En otroligt givande dag; detta sagt utan tillstymmelse av sarkasm.

Ann S Pihlgren föreläste om sokratiska samtal i undervisningen och sedan fick vi pröva på ett antal sådana, både i egenskap av samtalsledare och som deltagare.

Jag har under alla år som lärare tyckt att det är svårt att vara samtalsledare i klassrummet, särskilt att styra upp kring brännande laddade ämnen. Det är svårt att förhindra elever från att kränka varandra. Det är svårt att avhålla sig ifrån att lägga sig i för mycket. Det är svårt att hitta ämnen som fungerar och det är svårt att bedöma. Ann S Pihlgren täckte upp allt. Grädden på moset för en aningens alltför konventionell högstadielärare var att få en bedömningsmatris i handen.

Jag har tagit tjänstledigt i ett år för att studera till bildlärare, men nu sitter jag och längtar tillbaka till jobbet, då jag vill testa det här arbetssättet snarast möjligt. En för mig okaraktäristisk entusiasm riktigt bubblar inom mig.

Jag avslutar med en liten sång som liksom legat på lur under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar