måndag 11 oktober 2010

Senare samma dag...




Tre timmars föreläsning i Folkets Hus, Hammarkulletorget. Ove Sernhede pratade om Göteborgs omvandling från industristad till kunskapsstad. Han talar om territoriell stigmatisering, gentrifiering och informella läromiljöer. Han talar om ungdomskultur som mötesplatser och visar exempel på ungdomskultur i form av två musikvideor:





Det handlade mer om teorier om varför dagens situation uppstått, snarare än om lösningar på de problem vi ser och jag upplever som så ofta på denna utbildning att det är oerhört politiskt. Jag hade gärna hört mer om vad Sernhede tycker ska göras för att det ska bli bättre och då om saker som faktiskt är genomförbara. Ju mer han upprepar att han inte kritiserar eller klandrar skolan och lärarna, desto mer misstänker jag att det är exakt det han gör, då skolan och dess personal ju till största delen består av vad jag uppfattar han ser som roten till problemet, dvs vit medelklass boende i innerstaden, typ Masthugget...

Jag upplever inte att jag lärt mig något nytt idag, men är glad att jag kom ut till Hammarkullen eftersom jag sprang på en av mina elever och fick höra att saker fungerar väl i klassen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar