måndag 18 oktober 2010

Do as I say, not as I do


Har i åratal funderat över det där med lärarutbildare och deras metoder. De flesta lärarutbildare jag har stött på (pluggade på lärarutbildningen 1995 - 2001) har betonat vikten av varierade undervisningsmetoder, förkastat traditionella metoder och då framförallt katederundervisningen och föreläsningar. Att som lärare stå och föreläsa och lägga på OH-ark efter OH-ark ansågs/anses som förolämpande mot lyssnarna, då det är vetenskapligt bekräftat att man som lyssnare oavsett ålder endast kan ta in de första sju minuterna effektivt. Detta fick jag höra under en 90 minuters lång föreläsning med tillhörande OH-bilder, därefter påpekade någon i hörsalen att en paus kanske vore på sin plats.

Sitter just nu och funderar över när lärarutbildare anser att man utvecklar mottaglighet för timtal av monotont föreläsande med bildspel, för det kan ju inte gärna anses vara lämpligt att träna upp elever till denna mottaglighet genom exponering, med tanke på hur förkastlig denna undervisningsmetod är...

2 kommentarer: