fredag 8 oktober 2010

Itchy and Scratchy

Ok, detta är en skolblogg, inte ett privat gnällforum, men jag vill bara förklara en sak. Klockan är halv fyra, natten till fredag och jag vet inte om jag orkar gå till skolan om några timmar, trots att just denna fredags aktiviteter känns oerhört intressanta. Jag vill verkligen inte missa övningarna i sokratiska samtal, men jag vet inte om jag pallar.

Jag kan inte sova och anledningen heter "urtikaria" och det är rent ut sagt för jävligt! De utredningar som gjorts visar inte på ett skit och inga mediciner hjälper direkt. Det går inte från en dag till en annan förutse hur man ska må och när ett utbrott kommer så sitter man och undrar vad i helvete man ätit, druckit, tänkt, känt, gjort etc, men man vet att det inte lönar sig ett skit, för det kan helt enkelt bara handla om att man är i fel period i hormoncykeln eller att någon fjäril slagit med sina vingar någonstans i Kinas djungler...

Enligt läkare jag träffat (många...) och hemsidor som tar upp sjukdomen så är de flesta patienter besvärsfria inom ett år. Jag lever på hoppet, men kan säga att de få jag känner med dessa besvär har levt med det i över tio år. Jag länkar här till en blogg, skriven av en vän jag kom i kontakt med då jag desperat letade efter info om urtikaria.

Klockan närmar sig fyra och det känns som att jag sitter i en myrstack med mygg och knott vinandes runt huvudet och förgäves som tusen gånger förr under det senaste halvåret undrar jag vad i helvete jag nu gjort för att det ska vara så här...

5 kommentarer:

  1. Tänker på dig vännen! Uttrycket att man vill "krypa ur skinnet" kommer väl till sin rätt när det gäller den här skitsjukdomen, många gånger man önskat kunna göra det. Kram kram

    SvaraRadera
  2. Jag förstår hur du känner det. Även om jag inte har kronisk urtikaria som du verkar ha? Jag får urtikaria av olika penicillin, dock inte alla. Jag får det även vid fysisk ansträngning, kraftiga väderomslag så som att gå ute i kallt och kolla in i värmen. Jag får det när jag badar i havet om det är varmt ute och i duschen om jag duschar för varmt.

    Har du inte fått något mot dina besvär?

    SvaraRadera
  3. komma* in i värmen skulle det stå ^_^
    // Lisa

    SvaraRadera
  4. Jo, Lisa - har ett helt skåp fullproppat med antihistaminer av olika slag. Tycker aerius funkar bäst - Atarax något så där till natten när kliandet är hemskt; då får man i alla fall sova en stund.

    Sitter just nu och njuter av följderna av ett stort glas coca-cola hade just dagen till ära...

    SvaraRadera
  5. Okej, ja antihistamin är lösningen tydligen. Fick åkomman första gången när jag var under ett år. Mina föräldrar bilade genom europa och det var stora väderskillnader vid alperna. Då blev ungen röd o svullen.

    Det finns bra kräm mot klådan, de bästa är såklart receptbelagda.
    Antihistaminer fick jag ordinerat när jag var yngre, att ta i förebyggande syfte varje morgon. Det dröjde inte länge till det att man var immun.

    Hoppas att dina besvär reder sig! (och att ni får en intressant eftermiddag i hammarkullen). Jag är hemma sjuk. //Lisa

    SvaraRadera