fredag 26 november 2010

Limits and borders

Babels torn är en av de mer kända berättelserna ur Bibeln och jag har funderat en del på dessa myter en hel del genom åren och just denna berättelse har fastnat hos mig. Kanske tack vare den berömda målningen, kanske tack vare det välkända temat i texten - människans högmod, kanske för att jag är språkligt intresserad.

Känner människans högmod några gränser alls? Ponera att det finns en gud som sätter stopp - fine and dandy, då borde det stoppet vara på väg ganska snart. En annan inte helt osannolik tanke är ju att det inte finns något sådant väsen och att det därför inte kommer någon varnande hand som sätter stopp.

Bibeln är ju inte ensam om att presentera varnande texter på temat högmod, girighet och andra små laster. Dock är vi här i väst kanske mest bekanta med just de bibliska myterna.

Kan inte låta bli att lite konspiratoriskt spekulera i bästa Discovery-channel-anda. Är det en slump att man talar om kunskapens frukt (ofta lite lustigt nog gestaltat som ett äpple) och att just ett äpple används som logotyp för ett stort företag som levererar verktyg till obegränsad (?) kunskap? Är internet ett Babels torn? Hmmm, hur kommer det där stoppet se ut? Ett enormt virus?

En liten sidotanke; har alltid varit lite fascinerad av hur science-ficiontexter så att säga slår in - The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy är en strålande berättelse och på sin tid en något annorlunda science-fictionbok och när jag läste den i början på 90-talet kunde jag inte i min vildaste (nåja) fantasi föreställa mig hur ett sådant uppslagsverk skulle se ut och voilá - en iPad! (med ett äpple på).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar