fredag 26 november 2010

Happiness and money

Man säger lite rutinmässigt att pengar inte gör en lycklig, men är det verkligen sant? Vad gör en lycklig? Frihet gör en lycklig. Frihet att spendera sin tid som man vill och för att kunna detta, krävs det pengar. Pengar för att inte behöva ägna tid åt sina basbehov, så som att stilla hunger och skydda sig från väder och vind. När dessa behov är fyllda handlar det bara om grader av bekvämlighet och möjlighet att kunna "förverkliga sig själv" - den största lyxvaran av dem alla.

Jag vill kunna sova, träna och måla när jag vill och för att kunna göra detta behöver jag inte bara pengar till material, men även möjlighet att disponera min tid som jag vill och för att kunna göra det behöver jag pengar. För att få dessa pengar, måste jag sälja min tid. Vilken paradox (eller infoga mer passande ord - jag är för trött för att hitta rätt begrepp). Hade jag kunnat disponera min tid som jag vill, hade jag känt mig lite lyckligare - alltså köper pengar mig lycka. Just nu är jag helt hysteriskt sömnig, men eftersom money makes my world go round, sitter jag vaket (nåja) och stirrar på telefonen, som antagligen ringer i samma stund som jag sluter mina sneda och drömmer om en trisslottsvinst eller ett besök från Richard Sjöberg - gren, eller vad nu den där postkodslotterisnubben heter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar